Birkas

ImageZvaigzne ABC. 344 lpp. 2012. gads.

Jāatzīst, ka grāmatu izlasīju jau pirms kāda laiciņa, bet atsauksme top tikai tagad, jo beidzot zinu, ko gribu jums teikt. Interesanti, ka angliski šīs Džeimija Forda grāmatas nosaukums ir ”Hotel on the Corner of the Bitter and Sweet”, kas ir ļoti pamatots, bet nezinu vai labāks. Keiko, galvenās varones vārds, manuprāt, arī skan ļoti jauki. 

Galvenais varonis Henrijs ir amerikāņu-ķīnietis, kura tēvs ir izteikts nacionālists. Tēvs liek Henrijam valkāt nozīmīti pie sirds ”Es esmu ķīnietis” un neatļauj ģimenē sarunāties ķīniski, tikai angliski, lieki piebilst, ka pats tēvs un māte angliski nesaprot. No šūpuļa šūpulī tiek ielikts, ka ķīnietim jāienīst japānis, tā tam būs būt. Bet Henrijs skolā iepazīstas ar japāņu meiteni vārdā Keiko, un viņi uzreiz sadraudzējas. Un tad tas notiek. Keiko un viņas ģimeni izsūta no Amerikas, atstājot Henriju, ar salauztu sirdi, tāpēc viņš izmanto katru iespēju, lai tikai vēl satiktu Keiko. 

Romāns ir par mums zināmu faktu – par Otro pasaules karu. Par imigrantiem Amerikā Otrā pasaules kara laikā. Par to kā visas japāņu ģimenes izsūtīja no Amerikas un viņu mājas izpostīja. Paralēli notiek divi stāsti – par 12 gadīgo Henriju, kurš sadraudzējas ar japāņu meiteni un izjūt kara laiku, un par 56 gadīgo Henriju, kurš nupat ir zaudējis sievu un grimst atmiņās par laiku pirms 40 gadiem.

Es cenšos nedzīvot pagātnē, taču, kas zina, dažreiz pagātne vienkārši dzīvo manī.

Kad sapratu, ka galvenā varoņa vārds ir Henrijs, man uzreiz tas ļoti asociējās ar Odrijas Nifenegeres grāmatu ”Laika ceļotāja sieva”, kur arī galvenais varonis bija Henrijs. Asociācijas bija ļoti spēcīgas, jo ”Laika ceļotāja sieva” ir atstājusi lielu iespaidu uz mani. Man ir mazliet žēl, ka maz tika apskatīta tieši kara tēma, bet jāatceras, ka šis tomēr ir daiļliteratūras darbs. Grāmatā liela loma arī ir džezam, kas man ļoti patika. Es pat nezinu, kur piesieties, jo grāmata ir uzrakstīta ļoti meistarīgi, nevienā brīdī nav garlaicīgi, un domādams, šī grāmata tik ātri ”neizbirs” no prāta kā gadās citām grāmatām. Ir atstāts spēcīgs iespaids. 

Kopumā gribu teikt, ka ”Keiko” ir ļoti smeldzīga un skaista grāmata, par nezūdošu Mīlestību (ar lielo burtu). 

Mans vērtējums: 5/5

